Wednesday, July 24, 2013

Realiti Dunia

Situasi polis menahan penunggang motosikal:

Polis: kenapa tak pakai helmet?
A : saya nak ke masjid tak kan nak pakai helmet. Mestilah pakai songkok atau kopiah.
Polis: awak ni main-main dengan saya.
A: betulah la encik.
Polis: tunjukkan lesen memandu.
A: saya tak bawak, tapi saya bawa quran dan tasbih. Encik nak tengok?
Polis: budak ni kang, aku lempangkan.
A: encik boleh lempang saya, tapi izinkan saya pergi masjid dulu.
Polis: kau ingat aku tak ada keje lain ke?
A: kalau encik tak ada keje lain, lebih baik encik ikut saya. Kita ke masjid.
Polis: aku banyak lagi keje. Silap hari bulan aku pulak kena marah. Jap-jap asal aku layan cakap kau ni. Dah2, baik kau pergi masjid cepat. Serabut aku.
A: ermm.. inilah manusia. Undang2 dunia yang diikut, undang2 Allah sikit pun tak ikut. Marah manusia yang dipedulikan. Marah Allah sikit pun tidak diendahkan.
Polis: erkkkk (terdiam)

No comments: